Foto: E.Hof
|
Over de Bladderswijk lagen meerdere smalle loopbruggetjes, vondels of vlonders geheten. Op de foto links is zo'n vlonder over de
Bladderswijk te zien. Deze lag nabij de aansluiting op het Oranjekanaal.
Omstreeks 1920 werden twee van deze smalle vlonders over de Bladderswijk vervangen door draaibruggen.
Ook de vlonder op de foto werd door een "echte" brug vervangen, hoewel de Drentse Veen en Midden Kanaalmaatschappij daar eigenlijk geen brug wilde
hebben vanwege de te hoge kosten. De heren H.Wolthuis, W.Groothuis, G.Bults, D.Drent, J.Bults, G.Deen en de smid Velzing vormden op initiatief van
H.Wolthuis een Brugschap en regelden de bouw van de brug. Ieder participeerde er naar draagkracht in. W.Groothuis verhuurde het naast zijn woning
staande huis om te dienen als brugwachtershuis. De eerste brugwachter hier was Hein Soer die werd opgevolgd door R.Vos.
In 1953, na ongeveer 30 jaar dienst te hebben gedaan, werd de brug op last van de Kanaal Maatschappij verwijderd vanwege de aanleg van het
zogeheten AKU of Enkalonkanaal.
Bron: "Oranjedorp 1858-1983" geschreven door Jannes Wolthuis in opdracht van Plaatselijk Belang Oranjedorp.
|
De Verbindingssluis later Oranjesluis genoemd
in de Verlengde Bladderswijk.
Foto: S.Hoek-Beugeling.
Foto: R.Boelens.
1953
Foto: S.Hoek-Beugeling.
Foto: S.Hoek-Beugeling.
|
In 1889 kwam de Oranjesluis, aan het eind van de Bladderswijk, gereed. De sluis werd pas in 1894 in gebruik genomen toen de verbinding
Bladderswijk en Verlengde Hoogeveensevaart gereed kwam.
Bij de Oranjesluis werd ook een stoomgemaal gebouwd in verband met het dreigende waterverlies.
Foto links.
Enkele namen van sluiswachters waren: Braam, Kappe, Ramaker, Drijver en Kunstman.
Ontwerptekening Oranjesluis
Schutkolklengte 27,6m, breedte 6,05m, diepte 2,85m.
Foto: S.Hoek-Beugeling.
In 2012 begon de renovatie van de Oranjesluis die in 2013 werd afgerond.
|