dot Home - start
dot Prehistorie - Archeologie
dot Historie
dot Bewoning per erf
dot Bewoning per jaar

dot Alle straatnamen





dot Laatste wijzigingen
Stuur een e-mail aan Historisch Emmen

Logo Pre-Historisch Emmen

Oudste vermelding Emmen 1139


Weerdingerstraat 213-214-215 - Rijwielhandel Dekker

Foto Historisch Emmen Emmermeer
Aaldert Dekker, stichter van het bekende rijwielhuis.
Foto: familie W. Dekker.

Foto Historisch Emmen Emmermeer
Rechts: Willem Dekker. 
De motoren hebben kenteken D1506 en D1507.
Beide stonden op 15 juni 1920 op naam van
Johannes Thedinga.
Foto: familie W. Dekker.

Foto Historisch Emmen Emmermeer
Het kruisje geeft de plaats aan waar Aaldert Dekker
in 1937 een huis bouwde.
Foto: familie W. Dekker.

Foto Historisch Emmen Emmermeer
Gerrit Dekker.
Foto: familie W. Dekker.


Gekke fiets.
Foto: familie W. Dekker.


Gekke Fiets.
Foto: familie W. Dekker.

Foto Historisch Emmen Emmermeer
Rijwielhandel Dekker aan de Weerdingerstraat.
Foto: familie W. Dekker.

van tot bewoner, eigenaar, ondernemer adres
Emmen 18, Weerdingerweg 215, Weerdingerstraat 215
- 01-05-1938 Simon Joosten (*????) -
01-05-1938 15-05-1943 Roelof A. Trip (*1895) -
15-05-1943 11-05-1958 Trientien Dijks (*????)
de weduwe Dijks
-
17-02-1947 20-12-1956 Paul H. Brontzki (*1901) -
10-09-1949 26-05-1950 Jacob Venema (*1925) -
11-05-1938 12-05-1958 Lambertus Trip (*1931) -
Afbraak: september 1958
Herbouw: juni 1959
11-08-1959 04-11-1964 Willem Dekker (*1900) Weerdingerstraat 215
05-11-1964 01-10-1980 Rolina G. Kleis (*1905)
De weduwe Dekker
Weerdingerstraat 215
27-08-1968 02-12-1970 Robert Moog (*1947) Weerdingerstraat 215
22-11-1974 - Gerrit Dekker (*1935) Weerdingerstraat 215
Bron: Archief Gemeente Emmen.

van tot bewoner, eigenaar, ondernemer adres
Emmen 19, Weerdingerweg 214, Weerdingerstraat 214
01-05-1938 11-08-1959 Willem Dekker (*1900) -
22-12-1959 13-05-1971 Gerrit Dekker (*1935) Weerdingerstraat 214
09-07-1971 - Fa. Maurik-Deil
Verf, behang, gereedschappen.
Weerdingerstraat 214
20-01-1972 06-03-1973 Marco Caria (*1947) Weerdingerstraat 214
01-06-1973 14-11-1975 Adriaan J. Koops Weerdingerstraat 214
21-06-1973 29-01-1979 Berend van der Laan Weerdingerstraat 214
23-07-1979 17-04-1980 Jonnie J. Eskes Weerdingerstraat 214
01-10-1980 06-12-1984 Rolina G. Kleis (*1905)
De weduwe Dekker
Weerdingerstraat 214
Bron: Archief Gemeente Emmen.

van tot bewoner, eigenaar, ondernemer adres
Emmen 20, Weerdingerweg 213, Weerdingerstraat 213
01-05-1938 28-10-1959 Aaldert Dekker (*1912) -
28-10-1959 30-03-1976 D. Stormer (*1923) Weerdingerstraat 213
14-12-1976 - S. Huizinga (*1937) Weerdingerstraat 213
Bron: Archief Gemeente Emmen.

Willem Dekker (*1900), stichter van het bekende rijwielhuis aan de Weerdingerstraat werd geboren in Noordbarge. Zijn vader, Aaldert Dekker, dreef een café en bezat daarnaast enige grond. Willem begon zijn loopbaan als knecht in de fietsenmakerij bij Nieboer in Emmer-Erfscheidenveen. Later werkte hij als knecht bij Thedinga en Mulder in Emmen.

Behalve als fietsenmaker werkte hij ook als chauffeur bij Thedinga. Hij reed in een Ford met het kenteken D99.

Willem Dekker huwde in 1929 met een dochter uit de bekende familie Kleis uit Coevorden. Tussen 1930 en 1948 werden vier kinderen geboren, twee dochters en twee zonen.

Het duurde nog tot 1934 voor Willem, dankzij een lening van f 300,- van de heer R. Zegering Hadders, in staat was voor zichzelf te beginnen. Hij begon met een fietsen reparatiewerkplaats in een schuur op de plaats waar jarenlang Autorama stond.

De Emmer Courant van maart 1934: "Onze advertentiekolommen maken alweer melding van de uitbreiding van 't Emmer zakenleven. Thans is het de rijwielbranche, waarin een nieuwe zaak wordt geopend. De heer W.Dekker opent namelijk een rijwielzaak aan den Weerdingerweg, met uitstekende reparatie-inrichting."

Het was hard werken, om vier uur 's ochtend was Willem al in de werkplaats te vinden en vaak was het 12 uur 's nachts voordat al het werk gedaan was. In die tijd was het ook nog heel gewoon als je lopend een fiets, die gerepareerd moest worden, ophaalde bij een klant en die na reparatie weer terug bracht en dan lopend weer naar de werkplaats ging!

Willem verkocht ook fietsen van het merk Veeno. In die tijd was een fietsenzaak gebonden aan één merk. Voor de fietsenmaker lag de verkoopwinst van een fiets 0.50 cent hoger als hij de fiets in onderdelen aangeleverd kreeg en die dan zelf in elkaar zette. Dus deed Willem dat, want iedere cent was welkom. De verkoopprijs van fietsen in de jaren '30 lag tussen de f 30,- en f 60,-. Per jaar werden 30 tot 40 fietsen verkocht. Een band lappen kostte 5 cent doch op zondag 10 cent.

Aaldert liet in juni 1959 aan de Weerdingerweg een driedubbel huis bouwen, voor zijn twee zonen en dochter, die daarmee naast elkaar kwamen te wonen. Willem op huisnummer 214, waar de winkel voor in het pand kwam en de werkplaats opzij van het huis. De jaren van de Tweede Wereldoorlog waren net als voor de meeste ondernemers moeilijk. Er waren inmiddels drie kinderen geboren. Om wat te verdienen werkte Willem ook als kachelsmid.

Na de oorlog kwam een periode van langzame opbouw. Fietsen werden verhuurd vooral aan mensen die met trein of bus aankwamen en in Emmen en omgeving zaken moesten doen. Het gebeurde natuurlijk ook toen wel al eens dat een fiets niet teruggebracht werd! Ook werd in samenwerking met garage Beugeling, die het verkoop recht van Solexen had in Emmen, de verhuur van Solexen gestart, in die tijd een gewild vervoermiddel.

In 1949 kwam de toen 14-jarige zoon Gerrit Dekker bij zijn vader in de zaak. De benodigde diploma's behaalde hij na werktijd. In de 4e klas van de lagere school had bijna iedereen een bijnaam gekregen van meester Vogelzang. Gerrit werd dan ook "fietsekogel" dan wel "fietsie" genoemd. Tientallen jaren lang behield hij deze naam. Toen Gerrit in 1959 trouwde met Leida Smit, ging het jonge paar boven de zaak wonen. Vader en moeder betrokken een nieuwe woning naast het bedrijf. Willem Dekker overleed in 1964, zoon Gerrit nam een jaar later de rijwielzaak over.

Ondanks het feit dat de tijden veranderd waren, je als rijwielhandelaar niet meer aan de verkoop van één merk was gebonden, moest er hard worden gewerkt. Gerrit maakte vaak werkdagen van 14 tot 16 uur.

Hoewel Leida af en toe werkte in haar oude beroep als onderwijzeres, werkte ze ook volop mee in het bedrijf en deed de administratie. Het was in die tijd nog heel gewoon dat veel mensen en niet alleen door de vaste klanten "op rekening" kochten. Lang niet iedereen betaalde op tijd.

Gerrit was een knutselaar met fietsen. Voordat ze in de handel kwamen, had Gerrit al een vouwfiets gemaakt van een Solex. Ook een fiets met "lage opstap" werd door hem gemaakt voor een mevrouw die anders niet meer zou kunnen fietsen. Helaas heeft hij er nooit patent op aangevraagd.

Gerrit en Leida kregen twee kinderen, Willem en Hendrik. Willem kwam in 1978 bij Gerrit in de zaak. In 1983 lieten Gerrit en Leida de zaak over aan Willem en zijn vrouw Joke. Na 43 jaar hard werken verhuisden Gerrit en Leida naar Dalerveen en betrokken daar een pittoreske boerderij. De rijwielzaak aan de Weerdingerstraat werd in 1992 verhuurd. Gerrit overleed op 27 juni 2006.

Zoon Willem (*1961) dreef een kleinschalige rijwielzaak met werkplaats aan de Nijkampenweg. Hij ging op 5 februari 2007 terug naar het pand aan de Weerdingerstraat waar zijn opa ooit begon.

In 1988 kregen Willem en Joke een zoon die uiteraard weer Gerrit ging heten. Die zoon heeft echter "dezelfde handigheid met fietsen" als opa Gerrit.

De Dekkers stonden ook bekend als uitvinders van "gekke fietsen". Fietsen met concentrisch geplaatste assen reden voor geen meter maar brachten enorm veel plezier teweeg. Ze hebben er vele op hun naam staan.

Bron: familie W. Dekker, archief gemeente Emmen.


 
Neemt u tekst over? Vermeldt u dan ook de bron? (www.historisch-emmen.nl) Dank!